sunnuntai 22. lokakuuta 2017

Kysely



rautalanka1.png
Kuvakaappaus edellisen viikon rautalankamallista
Keräsimme tällä viikolla mielipiteitä uusia ideoitamme kohtaan. Tarkoitushan oli toki käyttää viime viikon rautalankamallia demoissa, mutta koska totesimme jo ensimmäisten haastatteluiden jälkeen mallimme idean olevan aika kelvoton, päätimme jättää rautalankamallin nurkkaan. Viikon alussa kokoonnuimme ja totesimme, että ensimmäisten mielipiteiden pohjalta suunnaksi kannattaisi valita täysin uusien lajien keksiminen. Harkitsimme myös kampusalueelle suunniteltavien uniikkien pelien (ns. kampuspelien) kehittäimistä. Viikon agenda oli siis päättää lopullisesti toimivampi suunta, johon lähtisimme ratkaisuamme kehittämään.


Jos keksimämme esimerkkipelin pelaaminen on yhtä hauskaa kuin sen kehittäminen, onnistumme varmasti. Kenties kerromme hiotut säännöt jo ensi viikolla.


Lähdimme kartoittamaan ystävien ja tuttavien mielipiteitä monivalintakyselyn avulla. Lisäksi haastattelimme muutamaa henkilöä tarkemmin, jotta saimme vapaamuotoisempiakin vastauksia. Kyselyä pääsee katsomaan ja toki siihen vielä vastaamaankin täällä: https://goo.gl/forms/UZokRGsVBpDpxtGF3
Kyselyssä kysymykset on enimmäkseen tehty niin että saamme vastauksia siihen että onko meidän uusi idea haluttu olleenkaan. Vastauksista ei voi silti koskaan ottaa totuuksina sillä vastaaja ei aina tiedä mitä hän haluaa. Kuitenkin pyrimme tästä saada selville että onko meidän idea ihan tarpeiden ulkopuolella vai ei. Vastauksia saimme sunnuntaihin mennessä 20. Otanta on siispä pienehkö, mutta kuitenkin tarpeeksi kattava, jotta johtopäätöksiä voi vetää. Tavoitteemme oli, että jokainen ryhmäläinen saisi kolme vastaajaa, jolloin vastauksia olisi tullut yhteensä 21. Pääsimme hyvin lähelle!


Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Millaisia lajeja voisit harrastaa spontaanisti enemmän?. Vastausten määrä: 20 vastausta.
Ensimmäisten vapaamuotoisten haastattelujen perusteella odotimme omituisten, uusien lajien vievän voiton, mutta eniten vastanneet kuitenkin toivoivat tuttuja pelejä uusilla säännöillä (65%) ja kampuspelejä (60%). Olemme kieltämättä aika hämmentyneitä. “Kampuspelejä ei missään nimessä, sellaisesta ois arvoa vaan mitättömän pienelle määrälle ihmisiä,” kommentoi yksi haastateltu, jonka mielipide ei vastaakaan yleistä näkemystä. Tulemme pohtimaan ryhmässä näitä tuloksia tarkasti, mutta luultavasti emme toteuta enemmistön toivetta, sillä totesimme jo kertaalleen tuttujen pelien muuttamisen liian helpoksi ja tylsäksi - sellainen äppi ei toisi tarpeeksi lisäarvoa jota käyttäjä ei saisi itse luotua.
Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Jos olisi olemassa applikaatio, joka auttaa urheilulajin valinnassa spontaaneissa tilanteissa, niin mitä tietoja haluaisit siitä saada?. Vastausten määrä: 20 vastausta.
“Lista tilanteeseen sopivista peleistä, kun kerrot esim. pelaajamäärän ja käytettävissä olevat välineet” oli selkeästi yleisin valinta. Käyttäjiä näyttää siis kiinnostavan eniten toiminnallisuus, jolla saa helposti tilanteen mukaiset pelivaihtoehdot. Yllättävää oli satunnaisgeneroinnin suosion puute, sillä ensimmäisten haastatteluiden tulokset painottuivat tähän huomattavasti enemmän. Tilanteeseen sopivien pelien suosio suhteessa tavalliseen listaan kertoo myös kiinnostuksesta älykkääseen, mukautuvaan listaa.
Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Millaisessa tilanteessa käyttäisit tällaistä applikaatiota, joka on toteutettu valitsemallasi tavalla?. Vastausten määrä: 20 vastausta.


Koska Helsingin yliopiston eteläsuomalaisen osakunnan fuksitoiminnan vastaava sattuu olemaan ryhmälle läheinen tuttu, kysyimme hänen mielipidettään ideoidemme hyödyllisyydestä. Hän totesin tuskailevansa usein fuksitapahtumien aktiviteettien kanssa, ja äppi voisi ratkaista ongelman. Sen täytyisi tarjota lajeja oikealle määrälle osallistujia, joten tärkeimmäksi parametriksemme täytyy kenties valita osallistujamäärä. Erikoiset, suureksi skaalautuvat lajit voisivat edistää ryhmäytymistä osakunnassa, jossa jäseniä yhdistää vain asuinpaikka. Ryhmäytymiseen äppiä käyttäisivät myös monet kyselyyn vastanneet kiltojen ISO-henkilöt, eikä siispä yllätä, että 80% vastaajista valitsi ryhmäytymisen potentiaaliseksi käyttötarkoitukseksi.

85% vastaajista käyttäisi äppiä kavereiden kesken. Osasimme odottaa tähän suurta lukua, koska itsekin vastaisimme näin. Samaa äppiähän voi toki käyttää sekä kavereiden kanssa että fuksiryhmässä, joten nämä kaksi suuren suosion saavuttanutta vastausta eivät poissulje toisiaan, mutta nyt tiedämme, millaisiin tilanteisiin äpin markkinoinnin voisi kohdistaa. "Jos olisin vähän isommassa porukassa hengailmesassa. Silleen seuraleikkinä," kiteytti yksi haastateltu.
Kurssin kannalta tämä tosin vaikeuttaa ryhmän ongelman tarkentamista. Onko ongelmamme spontaanin liikkumisen vähäisyys, vai ryhmäytymisen hankaluus? Yritämme saada nämä yhdistettyä, ja otamme toki mielipiteitä vastaan!

Yksikään vastaajista ei alkaisi harrastaa urheilua spontaanisti tuntemattomien kanssa, joten emme suotta hukkaa aikaa tämän lähestymiskannan tutkimiseen.


Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Luuletko, että sopivalla tavalla toteutettu urheilusovellus voisi lisätä spontaania urheilua?. Vastausten määrä: 20 vastausta.

90% vastaajista uskoo äppimme voivan lisätä spontaania urheilua. Hienoa! Emme siispä tee turhaa työtä. Tämä luku ei valitettavasti kuitenkaan välttämättä tarkoita, että 90% vastaajista lisäisi omaa spontaania urheiluaan, vaan voi olla, että he uskovat äpin voivan lisätä jonkun muun henkilön urheilua. Joka tapauksessa on hyvä uutinen, että äppi todennäköisesti saa positiivisen vastaanoton kunhan se kehitetään.

Totesimme kyselyn olevan yllättävän hyvä tapa löytää projektille tärkeitä ominaisuuksia ja kehityssuuntaa. Olimme aikaisemmin jokseenkin törmänneet seinään ja ideointi oli vaikeaa. Kyselyn tulosten saaminen fokusoi ajatukset tärkeisiin asioihin ja kertoi, mitä ominaisuuksia tai käyttötapauksia voi suoraan jättää huomiotta.
Viikko itsessään sujui ryhmältä pitkälti kitkattomaksi; Saimme keksittyä muutaman esimerkkipelin omituisin säännöin ja hahmoteltua karkeasti sääntöjen satunnaisluonnin pohjaa. Päätimme myös käyttäjäkyselyn yksityiskohdista, ja itse kyselyn suorittaminen sujui suoraviivaisesti.

Seuraavaksi aikeemme on alkaa kehittää omaa peliä niin, että meillä on jotain toimivaa sisältöä mitä äppimme voisi tarjota loppukäyttäjälle. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, meillä olisi viikon lopussa toimiva konsepti jota voidaan testaa ja katsoa jos muutoksia täytyy tehdä tai jos voidaan edetä samalla konseptilla ja tuotteella. Jokatapuksessa ryhmälle jäi tältä viikolta käteen hyvä pohja ja lähtökohdat molempiin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti