sunnuntai 8. lokakuuta 2017

Tilaisuusturnaus ja hyvää pöhinää

Edellisen viikon epätietoisuuden jälkeen ryhmämme oli saanut äpin lisäksi muutaman muunkin idean projektiin ja tämän viikon tapaamisen ohjelmassa oli näiden ideoiden vertailu, jatkokehittäminen ja parhaan idean valinta projektin aiheeksi. Tiistaina kokoonnuimme koko ryhmän voimin ja rupesimme pyörittelemään saamiamme ideoita. Paperilla olivat seuraavat lähestymistavat ongelmamme ratkaisuksi:
  • Vertaillaan eri lajien samankaltaisuuksia, löytyykö yhteinen tapa skaalata lajeja olosuhteiden rajoitteiden mukaan
  • Kehitetään kokonaan uusi urheilulaji, joka mukautuu hyvin erilaisiin rajoitteisiin
  • Kehitetään muutamille suosituille lajille eri olosuhteita varten sovelletut säännöt ja tehdään soveltamista varten äppi
  • Tehdään katuversio/pihapeliverso suositusta lajista
  • Kehitetään (kilpailumuotoisia) pelejä arkisista asioista
Lähdimme karsimaan ideoita tilaisuusturnauksen avulla ja päätimme karsia ideoita erilaisten filttereiden avulla. Ensimmäisellä kieroksella karsimme ratkaisuja "ratkaisukykyisyys-filtterin" avulla eli yksinkertaisesti analysoimme, ratkaiseeko kyseinen ehdotus ongelmamme. Tämän myötä karsimme arkisten asioiden kilpailullisuuden pois. Arkisista asioista kehitetyt pelit ovat mahdollisesti hyvä tapa saada esimerkiksi kiltahuoneen kahvikupit tiskattua (tiskauskilpailu!), mutta varsinaisesta liikunnasta sen kaltaiset aktiviteetit ovat kaukana.

Jäljellä olevien ideoiden kanssa päätimme seuraavaksi filtteriksi tuotteistettavuuden: onko ratkaisu mahdollistaa jalostaa tuotteeksi kurssin aikataulun ja resurssien puitteissa. Totesimme, että sekä pihapeliversio, että lajien skaalaus yhteisten rajoitteiden mukaan ovat kumpikin vaikeasti tuotteistettavia ideoita tällä aikataululla ja hylkäsimme ne.

Jäljelle jääneitä kahta ideaa (kokonaan uusi laji ja suosituille lajeille erilaisia versioita äppiin) aloimme ryhmässä jatkokehittää pros and cons -menetelmällä. Brainstormasimme ryhmässä post it -lapuille molemmista ideoista sekä hyviä että huonoja puolia. Reilun vartin pohdinnan jälkeen seinä alkoikin olla täynnä keltaisia lappuja ja lähdimme purkamaan kommentteja. Ideoista esitettiin seuraavanlaisa havaintoja:

"Uudella lajilla vapaus edetä moneen suuntaan"
"Olemassaolevia lajeja helppo muuntaa"
"Kokonaan uuden lajin vaikea lyödä läpi"
"Kaikkia vaikea miellyttää yhdellä uudella lajilla"
"Suosittujen lajien säännöt jo monien tiedossa ->
 uusia versioita mahdollista oppia nopeasti"

Näiden ja monien muiden kommenttien perusteella kehitimme ideoista kaksi lupaavaa tilaisuutta ja ryhdyimme selvittämään niiden epävarmuuksia ja toisaalta paremmuutta keskenään. Nopean tiedonhaun ja perusteellisen keskustelun perusteella ryhmämme päätyi melko yksimielisesti tulokseen, että paras tilaisuus johon panostaisimme, on kehittää suosituista urheilulajeista eri olosuhteisiin sopivia sääntöversioita ja luoda mobiilisovellus ideoiden tarjoamista ja olosuhteiden määrittämistä varten. Tätä ideaa päätimme lähteä kehittämään.   

Seuraava askel projektissamme on projektisuunnitelman laatiminen, jota varten pitää mm. tarkasti vielä määrittää ongelma ja projektin tavoite: mihin pyrimme ratkaisullamme. Lisäksi projektin aikataulu täytyy hahmotella. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa eteenpäin nyt, kun projektin idea alkaa olla selvä, eikä projekti vaikuta enää niin epämääräiseltä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti